Friday 22 September 2017

Apakah Forex Itu Riba


Seperti Yang telah diajar oleh Junjungan mulia Rasulullah SAW, sembilan por Sepuluh Rezeki itu datangnya dari perniagaan. Forex merupakan satu daripada Cabang perniagaan Yang boleh diceburi dan yakinlah perniagaan cambial ini adalah HALAL Namun begitu ada beberapa syarat Yang Perlu dipatuhi oleh OPERADOR Supaya tidak terjerumus dalam perniagaan RIBA. SYARAT-SYARAT FOREX YANG DIBENARKAN. Benar, memorial FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih Iaitu. Calendário de menu de wang dengan wang, Nabi tela de meni e garis panduan yang mesti dipatuhi Iaitu Ditukar serah dan terima dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin Dalam bahasa Inggerisnya adalah no local base Ia datang dari hadis..Ertinya Emas dengan Emas ditukar atau diniagakan perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatanya, dan ditukar secara terus pada satu massa dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai Riwayat Muçulmano, não 4039 nenhum hadith 11 9.FOREX dalam matawang yang tidak menjaga syarat ini akan menjadi Riba Nasai Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah Adiante FOREX atau Forex yang menggunakan Valor adiante nilai masa hadapan yang mempunyai tergolong dalam Riba Nasiah Forex yang menggunakan Nilai Atacante ini sememangnya diketahui MAMPU menghasilkan untung yang Lebih berbanding local dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat Sera terima atau disebut qabadh dalam Islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Sila vídeo tonton klip ceramah Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman Mengenai hukum forex. Fatwa MUI Tentang Jual Beli Ma Ta Uang AL-SHARF. Pertanyaan yang pasti ditanyakan oleti setiap comerciante de Indonésia.1 Apakah Trading Forex Haram.2 Apakah Trading Forex Halal.3 Apakah Trading Forex diperbolehkan dalam Agama Islam.4 Apakah SWAP itu. Mari kita bahas dengan artikel yang pertama. Forex Dalam Hukum Islam..Dalam bukunya Prof Drs Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex Perdagangan Valas diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing Timbul Karena adanya perdagangan Barang-Barang kebutuhan komoditi antar negara yang bersifat internasional Perdagangan Ekspor-Impor memerlukan tentu ini Alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan pena de permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGANO NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negar terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat Internasional, dan, terikat, dalam, suatu, kesepakatan, bersama, yang, saling, menguntungkan, naiai, mata uang, suatu, negara, dengan, negar, lainnya, berubah, berluah, bertioga, sultana, Enukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS.1 Ada Ijab-Qobul --- Ada perjanjian untuk memberi dan menerima. Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang Penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum dewasa dan berpikiran sehat.2 Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu. Suci barangnya bukan najis. Dapat dimanfaatkan. Dapat diserahterima kan. Jelas Barang dan harganya. Dijual dibeli oleh pemiliknya Sendiri atau kuasanya ATAS Izin pemiliknya. Barang sudah berada ditanganya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam ar, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak de diaté transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya kemudiano jika barang sesuai dengan keterangan penjual maka sahlah jual belinya tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak Khiyar, artinya boleh, meneruskan, atau, membatalkan, jual, belinya, hen, ini sesuai, dengan, hadis, nabi, riwayat, al daraquithni dari, Abu hurairah. Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus Mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual hali ini sesuai dengan kaidah hukum islamismo. Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi rotular yang menerangkan isinya Vide Sabiq, em cit hal 135 Mengenai teks kaidah hukum Islã tersebut di atas, vide Al Suyuthi, al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal 55.JUAL BELI Troca asing DAN SAHAM. Yang dimaksud dengan Troca asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malásia dan sebagainya Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka TIAP negara membutuhkan Troca asing untuk alat bayar luar negeri Yang dalam dunia perdagangan disebut devisa Misalnya eksportir Indonésia akan memperoleh devisa dari Hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonésia memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian acã Timbul penawaran dan perminataan di bursa Troca asing Setiap, negara, berwenang, penuh, menetapkan, kurs, uangnya, masing-masing, kurs Dalah, perbandingan, nilai, uangnya, terhadap, mata uang, asing, misalnya 1 dolar Amerika Rp 12 000 Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing masing Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing AWJ Tupanno, et al Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77.FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS. Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama Indonésia. Não 28 DSN-MUI III 2002 tentáculo Jual Beli Mata Uang Al-Sharf. a Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluano, seringkali diperlukan. transaksi jual-beli mata uang al-sharf, baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. b Bahá dalam urf tijari tradição perdagangan transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa. bentuk transaksi status yang hukumnya dalam pandangan ajaran islão berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakuka n sesuai dengan ajaran o Islam, DSN memandang Perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk pedoman.1 dijadikan Firman Allah, QS Al Bácara 2 275 Dan Alá telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba.2 Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Majah dari Abu Said al-Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan antara kedua belah pihak HR albaihaqi dan ibnu majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban.3 Hadis Nabi Riwayat Muçulmano, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa i , dan Ibn Majah, teks dengan muçulmana dari Ubadah bin Shamit, Nabi viu bersabda Juallah emas dengan emas, perak dengan perak, Gandum Gandum dengan, sya ir dengan sya ir, kurma kurma dengan, dan garam dengan garam denga syarat Harus sama dan sejenis serta Secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunea.4 Hadis Nabi riwayat Muçulmanos, Tirmidzi, Nasa i, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi viu o bersabda Jual-beli emas dengan Perak adalah riba kecuali dilakukan secara tunee.5 Hadis Nabi riwayat muçulmano dari Abu Sa id al-Khudri, Nabi viu bersabda Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama nilainya dan Janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai.6 Hadis Nabi riwayat Muçulmano dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam Rasulullah viu melarang menjual perak dengan emas secara piutang tidak tunai.7 Tirmidzi dari Amr bin Auf perjanjian dapat dilakukan di antara kaum Muslimin, kecuali perjanjian Yang mengharamkan Yang atau halal menghalalkan Yang ilícito dan kaum Muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat Yang mengharamkan Yang atau halal menghalalkan Yang haram.8 ijma Ulamas sepakat ijma bahwa akad Al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu.1 Surat dari pimpina h Unidade Usaha Syariah Banco BNI não UUS 2 878,2 Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah Nasional pada Hari Kamis, Tanggal 14 muharram 1423H 28 Maret 2002.Dewan Syari ah Nasional Menetapkan fatwa TENTANG Jual BELI MATA uang AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum. Transaksi Jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengue ketentuan sebagai berikut.1 Tidak untuk spekulasi untung-untungan.2 Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga simpanan.3 Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai at-taqabudh. 4 Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar kurs yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai. Kedua Jenis-jenis transaksi Valuta Asing.1 Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valendo uning penyerahan pada saat itu sobre o contador atau penyelesaiannya paling ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, um yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional.2 Transaksi FRENTE, yaitu transaksi pembelian Dan Yang penjualan valas nilainya pada ditetapkan saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu Yang acã datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah ilícito, Karena harga Yang digunakan adalah Harga yang diperjanjikan muwa adah dan penyerahannya dilakukan di kemudiano hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk para a frente acordo untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah.3 Transaksi swap yetu suatu kontrak pembelian atau penjualan Valas dengan harga mancha yang dikombinasikan dengan pembélian antara penjualan valas yang sama dengan harga para frente Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi.4 Transaksi OPÇÃO Harga dan jangka waktu atau Tanggal akhir tertentu Hukumnya ilícito, Karena mengandung unsur maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak Tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian Hari ternyata terdapat kekeliruan, diubah acã dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di Jakarta. Tanggal 14 muharram 1423 H 28 Maret 2002 M. DEWAN SYARI AH Nasional - Majelis Ulama INDONESIA. Sebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram atau halal acapkali menjadi perdebatan dan persoalan dikalangan apa yang Boleh kami istilahkan sebagai kaki forex. Dan Tahun Lepas trocadilho Jaquim telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Institusi Kewangan bagi membincangkan perkara-perkara seperti. Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang Forex dan Kedudukannya Dalam Syarak. Perdagangan Mata Wang Forex dan Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya. Perdagangan Mata Wang Forex Kedudukannya Dalam undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi. Dan Hasil Daripada muzakarah tersebut terdapat b Eberapa rumusan, kesimpulan, yang, tela, dicapai, antaranya, ialah. Jual, beli, matawang, diharuskan oleh, syarak, namun, peru, mematuhi, dawabit, tertanu, selain, menggelakkan, unsur-unsur-unsur, syibh riba, tipu daya, judi, qabd yang tidak jelas dan gharar dalam operasi spot forex secara individu melalui plataforma elektronik. Operasi local forex ini juga didapati tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Walaubagaimanapun, semalam satu ketetapan telah dibuat Oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex. Hukum Forex Haram atau Halal. KOTA Bharu Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan UMAT memutuskan Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran Wang asing Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan Yang dilakukan melalui pertukaran Wang asing cambial seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. Hasil kajian Jawatankuasa ini, Kita dapati perniagaan Yang membabitkan Pertukaran wang asing membabitkan spekula ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Atau dari banco ke banco dibenarkan kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islão membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Banco Simpanan Nasional BSN. Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan Oleh pihak Syariah penal Bank Negara pada muzakarah itu. Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan desnatado itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan desnatado itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, katanya BERNAMA. Dahulu secara faktanya Antara sebab ekonomi Malásia pernah Jatuh tahun 1997 1998 adalah tindakan Kerajaan Malásia bermain forex Antarabangsa yang duduk dalam sistem kapitalis sehingga telah memberikan Ruang kepada spekulator George Soros sabotaj untuk ekonomi Malaysia. Bagi kami ketetapan yang diberikan telah Por Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap satu-satu kemusykilan untuk dijadikan panduan tambahan kepada umat Islam di Malysia hari ini Dan tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram itu desenho setelah mereka membuat kajian yang mendalam dan kajian itu tak bermakna dalam kajian dilakukan secara tergesa-gesa dan dibuat dalam tempoh sehari dua. Yang berada dalam Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pun ini bukannya sebarangan utan Kalangan ulamas dan yang ada pengetahuan tinggi dalam ilmu agama. Adakah Kita mahu terus menunggu jawapan Yang Kita ingini barulah Kita acã terima berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan Yang pengetahuan tinggi dalam agama terutamanya melibatkan hukum. Cuma kalau Boleh selepas ini besarlah harapan kami Sendiri Supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malásia jenguklah-jenguklah sistem perbankan di Malásia Hari ini melibatkan beberapa persoalan Yang telah membelengu rakyat Malásia secara umum dan UMAT o Islam di Malásia amnya. Kami mahu Lihat Sendiri apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malásia mengenai soal-soal yang melibatkan Sara 1Malaysia kadar faedah yang dikenakan pihak banco kepada pelanggannya Selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki bayar balik Lebih dari jumlah pinjamannya Dan mungkin kalangan anda Sini mahu menambah nya. Samada Kerajaan nak ikut atau tidak itu perkara nombor 2 Yang penting kami mahu melihat Sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. PS Apa respon anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram. kenape mufti cuma keluarkan fatwa haram secara terpilih banyak yang contohnya haram Principal saham tue pun haram pasal kerugian tak menento urusniaga tertangguh sume banco yang menawarkan simpanan ataupun secara pinjaman secara riba juga patut difatwakan secara jelas ttg pengharamannya kenape mufti selalu mengeluarkan fatwa mengikut keuntungan kerajaan semata-mata jikalau kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut Maka difatwakan HARAM manakala urusniaga yang sudah terang-terangan mengandungi riba tidak difatwakan sebagai HARAM nie ler mufti dunia takut hilang jawatan. merujuk pada fatwa yg adalah haram tdak menentu bezanya dngan pasaran saham jelas kan.

No comments:

Post a Comment